پيشرفتهاي روزافزون علوم، خصوصا علـوم پزشـكي و تحولات مستمر در اقدامات پيشگيري تا نوتواني بيماران، نياز به بازنگري در اهداف غائي تعلـيم و تربيـت بخصـوص آمـوزش پزشكي را بـه شدت مطرح سـاخته اسـت. آينده ايران نيازمند افرادي است كه بتوانند بصورت خلاقانه و گروهي به حل مسائل كشور بپردازند. رسالت دانشگاههاي كشور براي شناسايي، هدايت و پرورش استعدادهاي علمي دانشجويان بر كسي پوشيده نيست. به علاوه، دانشگاههاي علوم پزشكي به عنوان متوليان سلامت جامعه، نقش مضاعفي را در توسعه پايدار بر عهده دارند؛ از يك طرف بايستي نيروي انساني و دانش مورد نياز در بخش سلامت را توليد كنند و از طرف ديگر، مديران شايستهاي را براي رهبري نظام سلامت و همسو سازي حركتها و تصميم گيريهاي اين نظام با جهت گيري كلي توسعه در كشور عرضه نمايند. متاسفانه دانشگاههاي علوم پزشكي برنامهاي براي پرورش مهارت حل مساله و كار تيمي در نظام سلامت ندارند. در واقع روش آمــوزش ســنتي در دانشــگاهها در بيشــتر مواقــع مخلــوطي از اطلاعات و مفاهيم را به دانشجويان ارائه ميدهـد، امـا آنـان را در تجزيه و تحليل، اولويت بندي و سازماندهي دانش نوظهور كه لازمه تفكر انتقادي بوده و منجر به يادگيري موثر و با معني خواهد گشـت، به حال خود ميگذارد.
يكي از روشهاي رفع اين نقيصه طراحي مسابقهاي كشوري است كه مهارت حل مساله بصورت تيمي جزء ارزشهاي آن باشد. شركت در مسابقات علمي ميتواند به رشد فردي و حرفهاي فرد كمك كند.ايده اوليه برگزاري اين مسابقه علمي در سال 1379 در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان مطرح گرديد. از حدود سال 1385 اقدامات اوليه براي طراحي آن شروع شد و جلسات متعدد هم انديشي با حضور استادان، كارشناسان و دانشجويان حائز رتبه در المپيادهاي دانش آموزي برگزار شد. بدين ترتيب با توجه به تفاهم به وجود آمده در ميان اكثر دانشگاهها و مسولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مبني بر لزوم تقويت قدرت تفكر و استدلال بين دانشجويان علوم پزشكي، بستر مناسبي براي برگزاري اين المپياد فراهم آمد.
پس از چند دوره برگزاري المپياد در دانشگاه هاي علوم پزشكي، برگزاري المپياد از دوره هفتم تا كنون به صورت ستادي در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ادامه پيدا كرد. دانشگاه علوم پزشكي لرستان هم از اين موضوع مستثني نبود و واحد المپياد دانشجويي اهتمام ويژه اي به برگزاري المپياد دانشجويي در دانشگاه علوم پزشكي لرستان داشته است.