ارزشيابي فرآيندي است كه هدف آن بهبود كيفيت و ارتقاي اثربخش برنامه و لازمهي هر نظامي از جمله نظام آموزشي است و اين امكان را فراهم ميسازد تا بر اساس نتايج آن نقاط قوت و ضعف را مشخص نمود. با كمك ارزشيابي ميتوان با تقويت جنبههاي مثبت و رفع نارساييها در ايجاد تحول و اصلاح گردشكارها گام هاي مناسب برداشت. ارزشيابي اعضاي هيأت علمي بهعنوان يكي از مؤلفههاي مهم در اثربخشي تدريس و بهبود آموزش مي باشد. واحد ارزشيابي آموزشي مرجع بسياري از سياستگذاريها و مجري امور در حوزه ارزشيابي برنامههاي آموزشي، ارزشيابي اعضاي هيات علمي، ارزيابي فراگيران، و اعتباربخشي موسسهاي و برنامهاي ميباشد.ارزشيابي آموزشي عبارت است از فرآيندي منظم و منسجم براي مشخص نمودن ميزان پيشرفت انجام كار و فرآيندهاي آموزشي در مسير رسيدن به هدفهاي آموزشي.
انواع ارزشيابي در واحد
o ارزشيابي همكار از همكار
ارزشيابي كيفيت فعاليتهاي آموزشي اعضاء محترم هيات علمي عامل حياتي در ارتقاء سطح آموزش در دانشگاهها و جزء اصلي ترين فرايندهاي پايش و ارتقاء در دانشگاه ميباشد. بيشك هرچه نتايج ارزشيابيها عادلانهتر و بهواقعيت نزديكتر باشد تاثير بهتري خواهد داشت. شيوه ارزشيابي همكار از همكار، روشي متداول بوده و تامينكننده معيار كيفيت آموزشي از نگاه ساير همكاران بهعنوان افراد صاحب تجربه و اشراف علمي و با وجوه شغلي مشترك ميباشد كه ميتواند بهعنوان مكمل معيار بدست آمده از طريق ارزشيابي دانشجو از استاد و ديگر روشهاي ارزشيابي عمل نموده و اطلاعات واقعبينانهاي كه در اختيار ميگذارد تاثير مثبتي در بهبود كيفيت آموزشي دانشگاه باقي خواهد گذاشت.
o ارزشيابي مدير گروه از همكار
بهعنوان مكمل از طريق ارزشيابي دانشجو از استاد و ساير روشهاي ارزشيابي اطلاعات واقع بينانهاي كه در اختيار ميگذارد تاثير مثبتي بر بهبود كيفيت آموزشي دانشگاه باقي خواهد گذاشت و توسط مديرگروه در رشتههاي مختلف دانشگاه انجام ميگردد.
o خود ارزشيابي
بيشك هرچه نتايج ارزشيابيها از عوامل مداخلهگر مبراتر باشد، تاثير وجودي خود را كه همانا كمك به بهبود امرخطير آموزش به عنوان يكي از رسالتهاي اصلي دانشگاه علوم پزشكي لرستان است، بهتر اعمال خواهد نمود. هرعضو هيات علمي بهعنوان فردي صاحب تجربه و داراي اشراف علمي و آگاه به وجوه شخصيتي و تواناييهاي خود ميتواند خود را ارزشيابي كند. معيار بدست آمده از اين ارزشيابي، علاوه بر اينكه تصوير صادقانهاي بهخود شخص ارائه مينمايد، ميتواند بهعنوان مكمل معيار بدست آمده از طريق ساير روشهاي ارزشيابي جاري عمل نمايد.
o ارزشيابي 360 درجه
ارزيابي 360 درجه نوعي روش ارزيابيگروهي است كه در اين روش فهرستي از شايستگيهاي مورد نظر تهيه ميشود و از تمامي افراد مرتبط مستقيم و غيرمستقيم فرد در سازمان اعم از مافوق، همكاران، زيردستان و مشتريان خواسته ميشود تا او را بر اساس شايستگيهاي تعيين شده ارزيابي كنند. فرد ارزيابي شونده نيز به عنوان خود ارزيابي، در فرآيند مشاركت ميكند.