برنامهريزي آموزشي/درسي فرايندي است كه براي انجام هر نوع فعاليت آموزشي طي ميگردد. حتي زماني كه از كارشناسان خواسته ميشود كه يك سخنراني كوتاه، يك سمينار يا كارگاه ارائه دهند، بعضي از اشكال برنامهريزي درسي را انجام ميدهند. آنها دليل اين كه چه كار ميخواهند انجام دهند و فراگيران چه چيزي را بايد به دست آورند، روشن ميكنند و حتي زمان و مكان مورد نظر را مشخص ميكنند. براي فعاليتهاي آموزشي در مقياس بزرگتر از قبيل يك دوره آموزشي رسمي كارگاه يا يك برنامه، آموزشدهندگان بيشتر تحقيق كرده و سعي ميكنند طرح يا نقشهاي سامانمند را تهيه نمايند. آنها ممكن است در مورد همان عناصر ذكر شده فكر كنند اما بايد به جزييات بيشتري توجه نمايند و در سطح گستردهتري برنامهريزي كنند. آموزشدهندگان در چنين مقياسهاي وسيعي، زمان زيادي را صرف تحقيق براي تصميمگيري در مورد نيازهاي ويژه آموزشگيرندگان، آماده كردن اهداف يادگيري، شناسايي دقيق محتواي آموزشي و انتخاب روشهاي مناسب ميكنند.