• 1403/06/21 - 08:31
  • - تعداد بازدید: 23
  • - تعداد بازدیدکننده: 22
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
مدرسه تابستانه

برگزاری سلسله کارگاه های روش پژوهش کیفی مدرسه تابستانه

در ادامه برنامه‌های علمی مدرسه تابستانه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، کارگاه سه‌روزه‌ای با عنوان "روش پژوهش کیفی" با تدریس دکتر مژگان خادمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان و استادیار پرستاری و دکتر جواد یوسفی لبنی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان و استادیار آموزش بهداشت و ارتقا سلامت در تاریخ ۱۹ الی ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ برگزار شد. این کارگاه که توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی تدارک دیده شده بود، با استقبال گسترده دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های مختلف مواجه گردید.

 
 
در ادامه برنامه‌های علمی مدرسه تابستانه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، کارگاه سه‌روزه‌ای با عنوان "روش پژوهش کیفی" با تدریس دکتر مژگان خادمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان و استادیار پرستاری  و دکتر جواد یوسفی لبنی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان و استادیار آموزش بهداشت و ارتقا سلامت در تاریخ ۱۹ الی ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ برگزار شد. این کارگاه که توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی تدارک دیده شده بود، با استقبال گسترده دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های مختلف مواجه گردید.
 
برخی از موضوعات آموزشی کارگاه
 
این کارگاه به منظور ارتقاء مهارت‌های پژوهشی در زمینه پژوهش‌های کیفی طراحی شده بود و بر جنبه‌های مهم و کلیدی این نوع پژوهش تمرکز داشت. برخی از مباحث مهم که در این کارگاه مطرح شد عبارت بودند از:
 
- مبانی پژوهش کیفی: در این بخش، اصول و مفاهیم پایه‌ای پژوهش کیفی، تفاوت‌های آن با پژوهش‌های کمی و کاربردهای مختلف این نوع پژوهش در علوم اجتماعی و پزشکی مورد بررسی قرار گرفت.
 
- مصاحبه در پژوهش کیفی: یکی از بخش‌های مهم کارگاه، آموزش نحوه انجام مصاحبه در پژوهش‌های کیفی بود. دکتر خادمی و دکتر یوسفی لبنی به طور دقیق به شرکت‌کنندگان توضیح دادند که چگونه یک مصاحبه کیفی انجام دهند، سوالات مناسب برای مصاحبه طراحی کنند و چطور از پاسخ‌ها برای تحلیل و استخراج داده‌های مورد نیاز استفاده کنند. این مهارت به دانشجویان کمک می‌کند تا در پژوهش‌های کیفی به درستی از داده‌های غیرعددی و تجربی بهره ببرند.
 
- تحلیل داده‌های کیفی: در بخش نهایی کارگاه، به روش‌های تحلیل داده‌های کیفی از جمله کدگذاری و تماتیک کردن داده‌ها پرداخته شد. این بخش از کارگاه به شرکت‌کنندگان نشان داد که چگونه داده‌های جمع‌آوری‌شده از مصاحبه‌ها و سایر روش‌ها را تحلیل کنند تا به نتایج کاربردی و علمی دست یابند.
 
استقبال و بازخورد شرکت‌کنندگان
 
این کارگاه با استقبال خوب دانشجویان رشته‌های پزشکی، پرستاری، علوم اجتماعی و دیگر رشته‌های مرتبط مواجه شد. شرکت‌کنندگان از سطح علمی بالای کارگاه و محتوای کاربردی آن ابراز رضایت کردند. آموزش دقیق نحوه انجام مصاحبه و تحلیل داده‌های کیفی به عنوان یکی از نقاط برجسته این کارگاه مورد تحسین قرار گرفت.
 
 
کارگاه "روش پژوهش کیفی" به عنوان یکی از کارگاه‌های مهم مدرسه تابستانه، فرصتی ارزشمند برای دانشجویان و پژوهشگران علاقه‌مند به حوزه پژوهش‌های کیفی فراهم کرد. بازخوردهای مثبت نشان‌دهنده اهمیت این دوره در ارتقاء توانایی‌های پژوهشی شرکت‌کنندگان بود و برگزاری کارگاه‌های مشابه در آینده می‌تواند به توسعه دانش و مهارت‌های کیفی در میان دانشجویان کمک کند.
  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 3437
کلمات کلیدی
مهندس دوسیده
خبرنگار

مهندس دوسیده

تصاویر

سوالات متداول

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی چیست؟

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی (Medical Education Development Center یا EDC) یک واحد تخصصی در دانشگاه‌های علوم پزشکی است که با هدف بهبود کیفیت آموزش پزشکی و توسعه روش‌های آموزشی، پژوهش و برنامه‌ریزی در حوزه آموزش پزشکی فعالیت می‌کند. این مرکز وظیفه دارد تا با استفاده از روش‌های نوین و تحقیقات به‌روز، فرآیندهای آموزشی را بهینه کند و به ارتقاء کیفیت آموزش در رشته‌های مختلف علوم پزشکی کمک کند.

وظایف مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی چیست؟

از جمله وظایف و فعالیت‌های مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی
  • انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه آموزش پزشکی
  • ارائه مشاوره در زمینه برنامه‌ریزی آموزشی
  • برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای اساتید و دانشجویان
  • ارزیابی و بهبود فرآیندهای آموزشی
  • تدوین و انتشار منابع آموزشی

این مراکز معمولاً با همکاری دانشکده‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاه‌های علوم پزشکی به ارتقاء سطح علمی و کاربردی آموزش پزشکی کمک می‌کنند.

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در کجا واقع شده است؟

این مرکز در طبقه سوم ساختمان دانشکده پزشکی پرستاری کمالوند واقع شده است. 

مرکز تعالی آموزش مجازی و هوش مصنوعی چیست؟

مرکز تعالی آموزش مجازی و هوش مصنوعی در حوزه علوم پزشکی، به منظور ارتقای کیفیت و اثربخشی آموزش در این حوزه با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی تأسیس شده است.این مرکز در چهارچوب استانداردهای مصوب مربوطه و با اخذ مجوز از شورای گسترش معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در هر دانشگاه تاسیس می‌شود و برای انجام فعالیت مجوز اعتباربخشی خود را از دبیرخانه شورای عالی آموزش مجازی دریافت می نماید، در حال حاضر این مرکز زیر مجموعه مرکز EDC در نظر گرفته شده و خود دارای مدیری مجزا است ، این درحالی است در خصوص مستقل بودن این مرکز در سند نقشه راه این مرکز اشاره فراوان شده است.

کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی چیست؟

کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی (Student Committee for Medical Education Development) یک نهاد دانشجویی است که با هدف مشارکت فعال دانشجویان در فرآیندهای بهبود و توسعه آموزش پزشکی در دانشگاه‌ها تشکیل می‌شود. این کمیته معمولاً تحت نظارت مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی یا واحدهای مشابه فعالیت می‌کند و به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه بهبود کیفیت آموزش ارائه دهند و در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با آموزش مشارکت داشته باشند.

وظایف و فعالیت‌های کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. ارائه نظرات و پیشنهادات: جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات دانشجویان در مورد مشکلات و نیازهای آموزشی و ارائه آنها به مسئولین دانشگاهی.

  2. بررسی و ارزیابی برنامه‌های آموزشی: مشارکت در ارزیابی برنامه‌های آموزشی و کمک به بهبود و اصلاح آنها بر اساس بازخوردهای دانشجویی.

  3. برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها: سازمان‌دهی و برگزاری کارگاه‌ها، سمینارها و جلسات آموزشی برای ارتقاء مهارت‌ها و دانش دانشجویان در زمینه‌های مختلف آموزشی.

  4. پژوهش و مطالعه: انجام پژوهش‌ها و مطالعات مرتبط با آموزش پزشکی و ارائه نتایج به مسئولین دانشگاهی و مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی.

  5. ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی: ایجاد و تقویت همکاری‌های بین‌المللی با نهادها و دانشگاه‌های دیگر به منظور تبادل دانش و تجربیات در زمینه آموزش پزشکی.

  6. حمایت از نوآوری‌های آموزشی: تشویق و حمایت از دانشجویان برای ارائه ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه در زمینه آموزش پزشکی و تلاش برای اجرایی کردن این طرح‌ها.

این کمیته با فراهم کردن بسترهای مناسب برای مشارکت دانشجویان در فرآیندهای تصمیم‌گیری و توسعه آموزشی، به بهبود کیفیت آموزش و افزایش رضایت دانشجویان از برنامه‌های آموزشی کمک می‌کند.

 

انتقادات و پیشنهادات
انتقادات و پیشنهادات