با سلام و احترام؛

 

          به استحضار می­رساند به یاری خداوند متعال شانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری همزمان با بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی در روزهای 13 لغایت 15  اردیبهشت ماه 1402 برگزار خواهد شد. 

 

زمان ارسال فرایندهای نوآورانه آموزشی به مرکز توسعه از ابتدای هر سال تا پانزدهم آذر همان سال و زمان بارگذاری اطلاعات فرایندهای برتر دانشگاهی برای شرکت در بخش کشوری ﺍﺯ ﺍﻭﻝ ﺩﯼ ﻣﺎﻩ ۱۴۰1 ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ﺩﻭ ﻫﻔﺘﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺟﺸﻨﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﺁﺩﺭﺱ: https://motahari16.behdasht.gov.ir (توسط مرکز توسعه) خواهد بود.

 

علاقه­ مندان به ارسال فرایند برای جشنواره شانزدهم به موارد زیر توجه نمایند:

1)     حیطه ­های شش‌گانه جشنواره شانزدهم به شرح زیر است:

•         تدوین و بازنگری برنامه­های آموزشی

•         یاددهی و یادگیری

•         ارزشیابی آموزشی (دانشجو، هیأت علمی و برنامه)

•         مدیریت و رهبری آموزشی

•         یادگیری الکترونیک

•         طراحی و تولید محصولات آموزشی

2)     مطابق آیین­نامه جشنواره و مشابه جشنواره سیزدهم صرفاً فرایندهایی وارد مرحله رقابتی جشنواره می‌شوند که واجد هر شش معیار گلاسیک باشند (بند 5 ماده دوم "ارزیابی فرایندها در آیین نامه جشنواره شهید مطهری").

3)     تأکید می­گردد که هر فرایند تنها یک بار حق شرکت در جشنواره شهید مطهری را داشته و در صورت ارسال مجدد یک فرایند به جشنواره به هر شکل از مرحله داوری حذف می­گردد.

4)     از آنجا که براساس آیین نامه جشنواره شهید مطهری  امکان جابجایی فرایند در حیطه ها پس از ارسال توسط دانشگاه‌ها وجود ندارد، خواهشمند است با مراجعه به راهنمای حیطه‌های جشنواره شهید مطهری، حیطه فرایند را به دقت انتخاب نمایید تا فرایند دانشگاه به طور زود هنگام در فرایند داوری حذف نگردد.

5)     با توجه به اهمیت تکمیل جدول بند 6 در فرم ارسال خلاصه فرایند و با توجه به مشکلات متعدد در سال گذشته در این ارتباط، این جدول در هنگام ارسال به طور کامل و با امضاء کلیه افراد تکمیل و ارسال شود. قابل ذکر است طبق مواد مصرح در «شیوه نامه مدیریت و اجرای فرایند داوری جشنواره کشوری شهید مطهری- بازنگری 1402» در صورت نامشخص بودن وضعیت مالکیت در زمان ارسال  فرایند (عدم تکمیل کامل و دقیق این جدول) فرایند مربوطه از داوری حذف می­گردد.

6)      به منظور رعایت عدالت و صحت اطلاعات ارایه شده به داوران، در جشنواره شانزدهم لازم است صاحبان فرایند برتر دانشگاهی یک فایل پاورپوینت صداگذاری شده به مدت سه دقیقه حداکثر با حجم هشت مگابایت برای معرفی فرایند خود تهیه نمایند تا در محل پیش­بینی شده در سامانه به صورت لینک قرار داده شود. قابل ذکر است این فایل برای معرفی فرایند در کمیته­های تخصصی و هیأت داوران مورد استفاده قرار می­گیرد و لذا دقت کافی در تهیه این فایل (از نظر کیفیت صدا و محتوای اسلایدها) می‌تواند به ارائه مؤثر فرایند و نکات برجسته آن برای داوران در کلیه مراحل داوری کمک نماید.

7)     با توجه به اعمال محدودیت حداکثر 4000 کلمه برای متن اصلی گزارش فرایند، ثبت گزارش­های بیش از چهار هزار کلمه در سامانه امکان پذیر نمی­باشد و مسؤولیت ناشی از ارسال ناقص گزارش بر عهده صاحب فرایند می­باشد. البته این محدودیت شامل حال ضمائم و مستندات همراه نمی­باشد. 

8)     هر فرایند ارسالی باید حاوی کلیه مستندات مورد نیاز (به صورت فایل) باشد که کلیه اطلاعات ضروری برای داوری را فراهم و ارزیابی ­آن را تسهیل نماید.

جهت اطلاع از سایر جزئیات، آیین‌نامه جشنواره، راهنمای حیطه­ها، فرم ارسال خلاصه فرایند و همچنین «شیوه‌نامه «مدیریت و اجرای فرایند داوری جشنواره کشوری شهید مطهری- بازنگری 1402» به پیوست تقدیم می­شود.

 

پیشاپیش از عنایت سرکارعالی/جنابعالی سپاسگزاریم.

 

 

 

لینک ورود به جشنواره :

 https://motahari16.behdasht.gov.ir

سوالات متداول

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی چیست؟

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی (Medical Education Development Center یا EDC) یک واحد تخصصی در دانشگاه‌های علوم پزشکی است که با هدف بهبود کیفیت آموزش پزشکی و توسعه روش‌های آموزشی، پژوهش و برنامه‌ریزی در حوزه آموزش پزشکی فعالیت می‌کند. این مرکز وظیفه دارد تا با استفاده از روش‌های نوین و تحقیقات به‌روز، فرآیندهای آموزشی را بهینه کند و به ارتقاء کیفیت آموزش در رشته‌های مختلف علوم پزشکی کمک کند.

وظایف مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی چیست؟

از جمله وظایف و فعالیت‌های مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی
  • انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه آموزش پزشکی
  • ارائه مشاوره در زمینه برنامه‌ریزی آموزشی
  • برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای اساتید و دانشجویان
  • ارزیابی و بهبود فرآیندهای آموزشی
  • تدوین و انتشار منابع آموزشی

این مراکز معمولاً با همکاری دانشکده‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاه‌های علوم پزشکی به ارتقاء سطح علمی و کاربردی آموزش پزشکی کمک می‌کنند.

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در کجا واقع شده است؟

این مرکز در طبقه سوم ساختمان دانشکده پزشکی پرستاری کمالوند واقع شده است. 

مرکز تعالی آموزش مجازی و هوش مصنوعی چیست؟

مرکز تعالی آموزش مجازی و هوش مصنوعی در حوزه علوم پزشکی، به منظور ارتقای کیفیت و اثربخشی آموزش در این حوزه با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی تأسیس شده است.این مرکز در چهارچوب استانداردهای مصوب مربوطه و با اخذ مجوز از شورای گسترش معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در هر دانشگاه تاسیس می‌شود و برای انجام فعالیت مجوز اعتباربخشی خود را از دبیرخانه شورای عالی آموزش مجازی دریافت می نماید، در حال حاضر این مرکز زیر مجموعه مرکز EDC در نظر گرفته شده و خود دارای مدیری مجزا است ، این درحالی است در خصوص مستقل بودن این مرکز در سند نقشه راه این مرکز اشاره فراوان شده است.

کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی چیست؟

کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی (Student Committee for Medical Education Development) یک نهاد دانشجویی است که با هدف مشارکت فعال دانشجویان در فرآیندهای بهبود و توسعه آموزش پزشکی در دانشگاه‌ها تشکیل می‌شود. این کمیته معمولاً تحت نظارت مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی یا واحدهای مشابه فعالیت می‌کند و به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه بهبود کیفیت آموزش ارائه دهند و در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با آموزش مشارکت داشته باشند.

وظایف و فعالیت‌های کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. ارائه نظرات و پیشنهادات: جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات دانشجویان در مورد مشکلات و نیازهای آموزشی و ارائه آنها به مسئولین دانشگاهی.

  2. بررسی و ارزیابی برنامه‌های آموزشی: مشارکت در ارزیابی برنامه‌های آموزشی و کمک به بهبود و اصلاح آنها بر اساس بازخوردهای دانشجویی.

  3. برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها: سازمان‌دهی و برگزاری کارگاه‌ها، سمینارها و جلسات آموزشی برای ارتقاء مهارت‌ها و دانش دانشجویان در زمینه‌های مختلف آموزشی.

  4. پژوهش و مطالعه: انجام پژوهش‌ها و مطالعات مرتبط با آموزش پزشکی و ارائه نتایج به مسئولین دانشگاهی و مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی.

  5. ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی: ایجاد و تقویت همکاری‌های بین‌المللی با نهادها و دانشگاه‌های دیگر به منظور تبادل دانش و تجربیات در زمینه آموزش پزشکی.

  6. حمایت از نوآوری‌های آموزشی: تشویق و حمایت از دانشجویان برای ارائه ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه در زمینه آموزش پزشکی و تلاش برای اجرایی کردن این طرح‌ها.

این کمیته با فراهم کردن بسترهای مناسب برای مشارکت دانشجویان در فرآیندهای تصمیم‌گیری و توسعه آموزشی، به بهبود کیفیت آموزش و افزایش رضایت دانشجویان از برنامه‌های آموزشی کمک می‌کند.

 

انتقادات و پیشنهادات
انتقادات و پیشنهادات