ارزشیابی فرآیندی است که هدف آن بهبود کیفیت و ارتقای اثربخش برنامه و لازمه­ی هر نظامی از جمله نظام آموزشی است و این امکان را فراهم می­سازد تا بر اساس نتایج آن نقاط قوت و ضعف را مشخص نمود. با کمک ارزشیابی می­توان با تقویت جنبه­­های مثبت و رفع نارسایی­ها در ایجاد تحول و اصلاح گردش­کارها گام ­های مناسب برداشت. ارزشیابی اعضای هیأت علمی به­عنوان یکی از مؤلفه­­های مهم در اثربخشی تدریس و بهبود آموزش می ­باشد. واحد ارزشیابی آموزشی مرجع بسیاری از سیاستگذاری‌ها و مجری امور در حوزه ارزشیابی برنامه­­های آموزشی، ارزشیابی اعضای هیات علمی، ارزیابی فراگیران، و اعتباربخشی موسسه­ای و برنامه­ای می­باشد.ارزشیابی آموزشی عبارت است از فرآیندی منظم و منسجم برای مشخص نمودن میزان پیشرفت انجام کار و فرآیندهای آموزشی در مسیر رسیدن به هدف­های آموزشی.

انواع ارزشیابی در واحد

o       ارزشیابی همکار از همکار

ارزشیابی کیفیت فعالیت­های آموزشی اعضاء محترم هیات علمی عامل حیاتی در ارتقاء سطح آموزش در دانشگاه­ها و جزء اصلی ترین فرایندهای پایش و ارتقاء در دانشگاه می­باشد. بی­شک هرچه نتایج ارزشیابی­ها عادلانه­تر و به­واقعیت نزدیک­تر باشد تاثیر بهتری خواهد داشت. شیوه ارزشیابی همکار از همکار، روشی متداول بوده و تامین­کننده معیار کیفیت آموزشی از نگاه سایر همکاران به­عنوان افراد صاحب تجربه و اشراف علمی و با وجوه شغلی مشترک می­باشد که می­تواند به­عنوان مکمل معیار بدست آمده از طریق ارزشیابی دانشجو از استاد و دیگر روش­های ارزشیابی عمل نموده و اطلاعات واقع­بینانه­ای که در اختیار می­گذارد تاثیر مثبتی در بهبود کیفیت آموزشی دانشگاه باقی خواهد گذاشت.

o        ارزشیابی مدیر گروه از همکار

به­عنوان مکمل از طریق ارزشیابی دانشجو از استاد و سایر روشهای ارزشیابی اطلاعات واقع بینانه­ای که در اختیار می­گذارد تاثیر مثبتی بر بهبود کیفیت آموزشی دانشگاه باقی خواهد گذاشت و توسط مدیرگروه در رشته­های مختلف دانشگاه انجام می­گردد.

o        خود ارزشیابی

بی‌شک هرچه نتایج ارزشیابی‌ها از عوامل مداخله‌گر مبراتر باشد، تاثیر وجودی خود را که همانا کمک به بهبود امرخطیر آموزش به عنوان یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه علوم پزشکی لرستان است، بهتر اعمال خواهد نمود. هرعضو هیات علمی به­عنوان فردی صاحب تجربه و دارای اشراف علمی و آگاه به وجوه شخصیتی و توانایی‌های خود می‌تواند خود را ارزشیابی کند. معیار بدست آمده از این ارزشیابی، علاوه بر این­که تصویر صادقانه‌ای به­خود شخص ارائه می­نماید، می­تواند به­عنوان مکمل معیار بدست آمده از طریق سایر روش‌های ارزشیابی جاری عمل نماید.

o       ارزشیابی 360 درجه

 

ارزیابی 360 درجه نوعی روش ارزیابی‌گروهی است که در این روش فهرستی از شایستگی‌های مورد نظر تهیه می‌شود و از تمامی افراد مرتبط مستقیم و غیرمستقیم فرد در سازمان اعم از مافوق، همکاران، زیردستان و مشتریان خواسته می‌شود تا او را بر اساس شایستگی‌های تعیین شده ارزیابی کنند. فرد ارزیابی شونده نیز به عنوان خود ارزیابی، در فرآیند مشارکت می‌کند. 

سوالات متداول

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی چیست؟

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی (Medical Education Development Center یا EDC) یک واحد تخصصی در دانشگاه‌های علوم پزشکی است که با هدف بهبود کیفیت آموزش پزشکی و توسعه روش‌های آموزشی، پژوهش و برنامه‌ریزی در حوزه آموزش پزشکی فعالیت می‌کند. این مرکز وظیفه دارد تا با استفاده از روش‌های نوین و تحقیقات به‌روز، فرآیندهای آموزشی را بهینه کند و به ارتقاء کیفیت آموزش در رشته‌های مختلف علوم پزشکی کمک کند.

وظایف مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی چیست؟

از جمله وظایف و فعالیت‌های مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی
  • انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه آموزش پزشکی
  • ارائه مشاوره در زمینه برنامه‌ریزی آموزشی
  • برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای اساتید و دانشجویان
  • ارزیابی و بهبود فرآیندهای آموزشی
  • تدوین و انتشار منابع آموزشی

این مراکز معمولاً با همکاری دانشکده‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاه‌های علوم پزشکی به ارتقاء سطح علمی و کاربردی آموزش پزشکی کمک می‌کنند.

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در کجا واقع شده است؟

این مرکز در طبقه سوم ساختمان دانشکده پزشکی پرستاری کمالوند واقع شده است. 

مرکز تعالی آموزش مجازی و هوش مصنوعی چیست؟

مرکز تعالی آموزش مجازی و هوش مصنوعی در حوزه علوم پزشکی، به منظور ارتقای کیفیت و اثربخشی آموزش در این حوزه با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی تأسیس شده است.این مرکز در چهارچوب استانداردهای مصوب مربوطه و با اخذ مجوز از شورای گسترش معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در هر دانشگاه تاسیس می‌شود و برای انجام فعالیت مجوز اعتباربخشی خود را از دبیرخانه شورای عالی آموزش مجازی دریافت می نماید، در حال حاضر این مرکز زیر مجموعه مرکز EDC در نظر گرفته شده و خود دارای مدیری مجزا است ، این درحالی است در خصوص مستقل بودن این مرکز در سند نقشه راه این مرکز اشاره فراوان شده است.

کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی چیست؟

کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی (Student Committee for Medical Education Development) یک نهاد دانشجویی است که با هدف مشارکت فعال دانشجویان در فرآیندهای بهبود و توسعه آموزش پزشکی در دانشگاه‌ها تشکیل می‌شود. این کمیته معمولاً تحت نظارت مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی یا واحدهای مشابه فعالیت می‌کند و به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه بهبود کیفیت آموزش ارائه دهند و در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با آموزش مشارکت داشته باشند.

وظایف و فعالیت‌های کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. ارائه نظرات و پیشنهادات: جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات دانشجویان در مورد مشکلات و نیازهای آموزشی و ارائه آنها به مسئولین دانشگاهی.

  2. بررسی و ارزیابی برنامه‌های آموزشی: مشارکت در ارزیابی برنامه‌های آموزشی و کمک به بهبود و اصلاح آنها بر اساس بازخوردهای دانشجویی.

  3. برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها: سازمان‌دهی و برگزاری کارگاه‌ها، سمینارها و جلسات آموزشی برای ارتقاء مهارت‌ها و دانش دانشجویان در زمینه‌های مختلف آموزشی.

  4. پژوهش و مطالعه: انجام پژوهش‌ها و مطالعات مرتبط با آموزش پزشکی و ارائه نتایج به مسئولین دانشگاهی و مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی.

  5. ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی: ایجاد و تقویت همکاری‌های بین‌المللی با نهادها و دانشگاه‌های دیگر به منظور تبادل دانش و تجربیات در زمینه آموزش پزشکی.

  6. حمایت از نوآوری‌های آموزشی: تشویق و حمایت از دانشجویان برای ارائه ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه در زمینه آموزش پزشکی و تلاش برای اجرایی کردن این طرح‌ها.

این کمیته با فراهم کردن بسترهای مناسب برای مشارکت دانشجویان در فرآیندهای تصمیم‌گیری و توسعه آموزشی، به بهبود کیفیت آموزش و افزایش رضایت دانشجویان از برنامه‌های آموزشی کمک می‌کند.

 

انتقادات و پیشنهادات
انتقادات و پیشنهادات