• 1403/06/10 - 21:25
  • - تعداد بازدید: 77
  • - تعداد بازدیدکننده: 74
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مدرسه تابستانه

برگزاری پنجمین جلسه مدرسه تابستانه با موضوع آموزش هوش مصنوعی در حوزه سلامت

پنجمین جلسه مدرسه تابستانه با محوریت آموزش هوش مصنوعی در حوزه سلامت، به همت آقای مهندس عارف خادمی‌کیا، فارغ‌التحصیل رشته HIT و دبیر کارگروه فناوری‌های نوین آموزشی، در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ در فضای اسکای روم برگزار شد. این کارگاه با استقبال گسترده دانشجویان روبرو شد و به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین دوره‌های آموزشی شناخته شد.

برگزاری پنجمین جلسه مدرسه تابستانه با موضوع آموزش هوش مصنوعی در حوزه سلامت
 
 پنجمین جلسه مدرسه تابستانه با محوریت آموزش هوش مصنوعی در حوزه سلامت، به همت آقای مهندس عارف خادمی‌کیا، فارغ‌التحصیل رشته HIT و دبیر کارگروه فناوری‌های نوین آموزشی، در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ در فضای اسکای روم برگزار شد. این کارگاه با استقبال گسترده دانشجویان روبرو شد و به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین دوره‌های آموزشی شناخته شد.
 
محورهای اصلی این کارگاه:
 
1. آموزش نحوه ساخت اکانت ChatGPT و خرید نسخه پلاس: در این بخش، شرکت‌کنندگان با مراحل ایجاد اکانت در پلتفرم ChatGPT آشنا شدند. همچنین، مراحل خرید نسخه پلاس و فعال‌سازی آن به تفصیل توضیح داده شد تا کاربران بتوانند از تمامی قابلیت‌های پیشرفته این هوش مصنوعی بهره‌برداری کنند.
 
2. بررسی کاربردهای هوش مصنوعی ChatGPT در تفسیر پاتولوژی: این بخش به بررسی توانمندی‌های ChatGPT در تفسیر نتایج ماکروسکوپی و میکروسکوپی پاتولوژی اختصاص داشت. شرکت‌کنندگان با روش‌های استفاده از این ابزار برای تحلیل دقیق‌تر و سریع‌تر نمونه‌های پاتولوژیک آشنا شدند.
 
3. تفسیر آزمایشات هماتولوژی، سرولوژی، و ایمونولوژی: در ادامه، کارگاه به بررسی کاربردهای ChatGPT در تحلیل و تفسیر نتایج آزمایشات خون، سیستم ایمنی و سایر تست‌های مرتبط با سلامت پرداخت. این قابلیت‌ها به متخصصان کمک می‌کند تا نتایج آزمایشات را با دقت بیشتری بررسی کرده و تصمیمات بالینی بهتری اتخاذ کنند.
 
4. تفسیر نوار قلب (ECG): یکی دیگر از بخش‌های مهم این کارگاه، آموزش نحوه استفاده از ChatGPT در تفسیر نوار قلب و تحلیل داده‌های الکتروکاردیوگرام بود. این ابزار می‌تواند به پزشکان در تشخیص دقیق‌تر مشکلات قلبی کمک کند.
 
5. بررسی تفسیر سی تی اسکن، رادیولوژی و MRI: در این بخش، کاربردهای هوش مصنوعی در تحلیل تصاویر پزشکی از جمله سی تی اسکن، رادیولوژی و MRI بررسی شد. ChatGPT به عنوان یک دستیار هوشمند می‌تواند به پزشکان در تفسیر سریع و دقیق‌تر این تصاویر یاری رساند.
 
6. کدگذاری مدارک پزشکی: شرکت‌کنندگان با نحوه استفاده از ChatGPT در کدگذاری مدارک پزشکی نیز آشنا شدند. این قابلیت به سرعت بخشیدن به فرآیند کدگذاری و کاهش خطاهای انسانی کمک می‌کند.
 
7. تداخلات دارویی: در پایان، این کارگاه به بررسی تداخلات دارویی با کمک ChatGPT پرداخت. شرکت‌کنندگان یاد گرفتند چگونه از این ابزار برای شناسایی و پیشگیری از تداخلات دارویی خطرناک استفاده کنند.
 
اعتبارسنجی و بررسی نتایج:
 
نتایج به دست آمده از این کارگاه با استفاده از داده‌های واقعی آزمایش شده و توسط متخصصین برجسته حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. خانم دکتر زهرا حقیقتیان، دکترای پاتولوژیست، و خانم دکتر پاپی، دکترای نوروایمجینگ، از جمله متخصصانی بودند که به دقت نتایج را بررسی کردند. ارزیابی‌های ایشان بر کاربردی بودن ChatGPT به عنوان یک ابزار کمکی در تحلیل و تفسیر داده‌های پزشکی دلالت داشت و نشان داد که این هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان یک دستیار موثر برای پزشکان و متخصصین در حوزه‌های مختلف سلامت به کار گرفته شود.
 
این کارگاه فرصتی عالی برای دانشجویان و متخصصان فراهم کرد تا با قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی در حوزه سلامت آشنا شوند و از این ابزارها برای بهبود دقت و کارایی در فعالیت‌های پزشکی و درمانی بهره ببرند. استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت به سرعت در حال گسترش است و این آموزش‌ها به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا در این زمینه پیشرو باشند.
  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 3358
مهندس دوسیده
خبرنگار

مهندس دوسیده

تصاویر

سوالات متداول

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی چیست؟

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی (Medical Education Development Center یا EDC) یک واحد تخصصی در دانشگاه‌های علوم پزشکی است که با هدف بهبود کیفیت آموزش پزشکی و توسعه روش‌های آموزشی، پژوهش و برنامه‌ریزی در حوزه آموزش پزشکی فعالیت می‌کند. این مرکز وظیفه دارد تا با استفاده از روش‌های نوین و تحقیقات به‌روز، فرآیندهای آموزشی را بهینه کند و به ارتقاء کیفیت آموزش در رشته‌های مختلف علوم پزشکی کمک کند.

وظایف مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی چیست؟

از جمله وظایف و فعالیت‌های مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی
  • انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه آموزش پزشکی
  • ارائه مشاوره در زمینه برنامه‌ریزی آموزشی
  • برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای اساتید و دانشجویان
  • ارزیابی و بهبود فرآیندهای آموزشی
  • تدوین و انتشار منابع آموزشی

این مراکز معمولاً با همکاری دانشکده‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاه‌های علوم پزشکی به ارتقاء سطح علمی و کاربردی آموزش پزشکی کمک می‌کنند.

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در کجا واقع شده است؟

این مرکز در طبقه سوم ساختمان دانشکده پزشکی پرستاری کمالوند واقع شده است. 

مرکز تعالی آموزش مجازی و هوش مصنوعی چیست؟

مرکز تعالی آموزش مجازی و هوش مصنوعی در حوزه علوم پزشکی، به منظور ارتقای کیفیت و اثربخشی آموزش در این حوزه با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی تأسیس شده است.این مرکز در چهارچوب استانداردهای مصوب مربوطه و با اخذ مجوز از شورای گسترش معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در هر دانشگاه تاسیس می‌شود و برای انجام فعالیت مجوز اعتباربخشی خود را از دبیرخانه شورای عالی آموزش مجازی دریافت می نماید، در حال حاضر این مرکز زیر مجموعه مرکز EDC در نظر گرفته شده و خود دارای مدیری مجزا است ، این درحالی است در خصوص مستقل بودن این مرکز در سند نقشه راه این مرکز اشاره فراوان شده است.

کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی چیست؟

کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی (Student Committee for Medical Education Development) یک نهاد دانشجویی است که با هدف مشارکت فعال دانشجویان در فرآیندهای بهبود و توسعه آموزش پزشکی در دانشگاه‌ها تشکیل می‌شود. این کمیته معمولاً تحت نظارت مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی یا واحدهای مشابه فعالیت می‌کند و به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه بهبود کیفیت آموزش ارائه دهند و در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با آموزش مشارکت داشته باشند.

وظایف و فعالیت‌های کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. ارائه نظرات و پیشنهادات: جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات دانشجویان در مورد مشکلات و نیازهای آموزشی و ارائه آنها به مسئولین دانشگاهی.

  2. بررسی و ارزیابی برنامه‌های آموزشی: مشارکت در ارزیابی برنامه‌های آموزشی و کمک به بهبود و اصلاح آنها بر اساس بازخوردهای دانشجویی.

  3. برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها: سازمان‌دهی و برگزاری کارگاه‌ها، سمینارها و جلسات آموزشی برای ارتقاء مهارت‌ها و دانش دانشجویان در زمینه‌های مختلف آموزشی.

  4. پژوهش و مطالعه: انجام پژوهش‌ها و مطالعات مرتبط با آموزش پزشکی و ارائه نتایج به مسئولین دانشگاهی و مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی.

  5. ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی: ایجاد و تقویت همکاری‌های بین‌المللی با نهادها و دانشگاه‌های دیگر به منظور تبادل دانش و تجربیات در زمینه آموزش پزشکی.

  6. حمایت از نوآوری‌های آموزشی: تشویق و حمایت از دانشجویان برای ارائه ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه در زمینه آموزش پزشکی و تلاش برای اجرایی کردن این طرح‌ها.

این کمیته با فراهم کردن بسترهای مناسب برای مشارکت دانشجویان در فرآیندهای تصمیم‌گیری و توسعه آموزشی، به بهبود کیفیت آموزش و افزایش رضایت دانشجویان از برنامه‌های آموزشی کمک می‌کند.

 

انتقادات و پیشنهادات
انتقادات و پیشنهادات